Wenn alle Österreicher so defätistisch dächten, wer würde dann ihr Land verteidigen, wenn etwa wieder, wie 1683, die Türken vor Wien stünden? Darauf, dass dann der Präsident von Polen als Retter mit einem Heer anrücken würde, sollte man sich nicht verlassen. Immerhin gibt es historische Beispiele dafür, dass auch eher schöngeistig kontemplative Gemüter, wenn’s sein muss, in Waffen ihren Mann stehen können. So der den Christen abtrünnige spätrömische Kaiser, zu dem der Herausgeber des „Portable Gibbon“ („The Decline and Fall of the Roman Empire“) anmerkt:
„Julian, the other nephew, who is by all odds Gibbon’s favourite character among the later Roman emperors, was exiled to Athens after the demise of his brother Gallus, and there studied well among the Greek teachers and philosophers. Through the partiality of the empress Eusebia he was ultimately recalled from his studious exile and raised to the rank of Caesar, to be stationed in the barbarian-distracted province of Gaul. Despite a total lack of military training and experience (after the clumsy performance of some routine exercise he is reported to have exclaimed, „O Plato, Plato, what a task for a philosopher!“), he surmounted immense difficulties to defeat first the Alemanni and then the Franks; and while Julius Caesar could boast that he had twice passed the Rhine, Julian achieved three such expeditions before he was fated to assume the purple.“